Als de nieuwe (woon)wijk Zuidlanden ten zuidwesten van Leeuwarden daadwerkelijk van de grond komt, dan moet niet te lang worden gewacht met de aanleg en ingebruikname van het nieuwe treinstation Werpsterhoeke. Ook moet de NS niet wachten met het in gebruik nemen van het station tot er minimaal duizend passagiers per dag in- en uitstappen. Vijfhonderd tot achthonderd passagiers per dag moet voldoende zijn voor een nieuw station.
Dat was de kern van een motie van ChristenUnie, GrienLinks, Friese Koers en PvdA, die woensdag 18 september 2013 door Provinciale Staten is aangenomen, met 32 stemmen voor en negen tegen.
“Ik ben het helemaal eens met het idee, dat het tijdig leveren van goed openbaar vervoer gunstig is voor het gebruik ervan”, zegt GrienLinks-fractievoorzitter Irona Groeneveld.
“Als er in een nieuwe woonwijk geen openbaar vervoer is, zijn mensen eerder geneigd de auto te nemen en dan wordt het moeilijker om over te stappen op openbaar vervoer. Bovendien wordt een nieuwe woonwijk door goed openbaar vervoer aantrekkelijker om je er te vestigen.”
Vanwege toename van het treinverkeer tussen Leeuwarden en Zwolle wordt over een paar jaar eerst gewerkt aan twee tunnels onder het spoor door, één voor fietsers en één voor autoverkeer, ter hoogte van Werpsterhoeke bij Leeuwarden. Provinciale Staten hebben daar 18 september groen licht voor gegeven, opat de provincie hier aan mee betaalt. De rijksoverheid wordt de feitelijke opdrachtgever voor de twee tunnels, Prorail wordt de uitvoerder.
De verwachting is dat de onderdoorgangen in 2015 klaar zijn. In feite is het de eerste fase voor de aanleg van het nieuwe treinstation Werpsterhoeke. De kosten van de eerste fase (de beide tunnels) zijn geraamd op 21 miljoen euro, daarna is er ‘slechts’ negen miljoen euro nodig om het station af te bouwen.