Vragen over aanschaf dieselbussen

Eind maart was er een hoorzitting over de nieuwe busconcessie, met Qbuzz, Arriva en de provincie. In de Leeuwarder Courant van 27 maart lazen we dat Qbuzz volgens Arriva “een nieuwe vloot dieselbussen” heeft besteld. GrienLinks ontving signalen dat Qbuzz zou hebben gezegd voor 40 miljoen euro dieselbussen voor Fryslân te hebben besteld. Onze fractie vraagt zich af of dat klopt en maakt zich zorgen over het halen van de afgesproken doelen om zo snel als mogelijk, maar uiterlijk in 2030 volledig zero emissie busvervoer in Fryslân te hebben. Daarom heeft Statenlid Elsa van der Hoek vragen gesteld aan het college.

De provincie heeft de Friese busconcessie voor 2024-2034 gegund aan Qbuzz. Arriva uitte daar bezwaren tegen in een hoorzitting voor de commissie van bezwaar- en beroepschriften van de provincie Fryslân. Daarin kwam ook de bestelling van de dieselbussen ter sprake. Arriva begreep niet hoe het kon dat zij de busconcessie verloren hadden terwijl Arriva juist vele tientallen elektrische bussen inzet in plaats van dieselbussen.

Statenlid Elsa van der Hoek: “Wat het aanbod van de vervoerders aan de provincie was is geheim, dus wij gaan verder niet over wie de concessie krijgt. Maar we zijn wel erg verbaasd als er inderdaad zoveel dieselbussen zijn besteld voor onze provincie. Wij maken ons zorgen over het halen van het afgesproken doel om zo snel als mogelijk, maar uiterlijk in 2030 volledig zero emissie busvervoer in Fryslân te hebben. Dat gaat dan bijvoorbeeld om elektrische bussen of waterstofbussen. In de eisen van de vervoerders staat duidelijk dat de vervoerder zich moet inzetten om het materieel zo snel mogelijk zero emissie te krijgen. Hoe gaat de nieuwe vervoerder dat doen? En als er inderdaad veel dieselbussen zijn besteld, wat gaat er dan tegen 2030 gebeuren met die bussen?”

Ook maakt de fractie zich zorgen om het personeel en de reizigers in de strijd tussen Arriva en Qbuzz. Van der Hoek: “Zo’n overgang heeft grote gevolgen voor de betrokkenen. Daarom vragen we het college om een goede begeleiding van de eventuele overgang van Arriva naar Qbuzz. En om een zorgvuldige overdracht van het directe en het indirecte personeel. Want het personeel en de reizigers mogen niet de dupe worden.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *