Op vrijdagavond 12 september is de eerste campagnebrainstorm, want op 19 maart zijn de Provinciale Statenverkiezingen. GrienLinks wil het zetelaantal verdubbelen en daarvoor hebben we nodig: frisse ideeën, ludieke acties, …………, ……………, niet te vergeten: ……………., en natuurlijk ……………..!!!! (kom de ruimte van de puntjes 12 september invullen). Kortom: hoe kunnen wij GrienLinksers onze GrienLinkse ideeën onder de aandacht van alle inwoners van Fryslân brengen? Dit is de centrale vraag waar we vrijdag mee gaan beginnen.
Wat: Brainstormsessie Campagne PS15
Waar: MFC De Verbinding, Zuidvliet 620 in Leeuwarden
Wanneer: 12 september vanaf 19:30 uur
mailto:Sikkes444@hotmail.com
Standpunt duurzame uitvoering in Friesland betreffende het windmolenbeleid.
Rechtsongelijkheid breuk in Energieakkoord.
Eén tak bij het Energieakkoord, windmolens krijgen veel subsidie geld.
Een andere tak, minder stroom gebruik, kan voor meer dan drie keer zoveel aan minder uitstoot van broeikasgassen zorgen. Maar krijgt geen subsidie. Meerder onderzoeken van instanties zoals het Energie Centrum Nederland geven aan dat het gemakkelijk kan. Zoals met de aanschaf van diepvriezers en wasmachines met een A+++ labels en LED lampen is dat mogelijk. Met een achttal zonnepanelen per huishouding er bij is het zelfs mogelijk alle stroomgebruik te compenseren.
Die subsidie voor duurzame energie opwekking met windmolens kan maar één keer worden uitgegeven. Bij het Energieakkoord was er een sterke lobby voor extra duurzame stroom te maken. Daar kan aan verdiend worden. Voor het besparen op het stroom gebruik was er geen lobby. Daardoor is er een rechtsongelijkheid ontstaan. Bij herstel daarvan kan dat veel voordeel voor duurzaamheid, huishoudingen en bedrijven opleveren.
Door weinig draagvlak en bezwaren voor molens op land is er een verschuiving gaande naar molens in het IJsselmeer en op zee. Voor alle locaties zijn Maatschappelijke kosten baten analyse te maken.(MKBA) Een voorbeeld daarvan zijn de geplande windmolens in het IJsselmeer.
De subsidie voor die molens over 15 jaar is even veel als wat wij per kWh over 6 jaar betalen aan de stroomrekening. Namelijk 22 eurocent per kWh. Dat geld ook voor het bedrijfsleven die bij veel stroom afname nu maar 0,06 euro per kWh betalen. De omrekening van die subsidie verstrekking aan windmolens geeft aan dat het om absurde hoge bedragen gaat en er zeker eerst nog wel eens een MKBA voor uitgevoerd mag worden. Ook de rechtsongelijkheid in subsidie verstrekking mag eerst nog wel boven tafel komen.
Door de besparing op het stroomgebruik niet vergelijkbaar aan de windmolens te stimuleren, blijft het besparen achter en loopt het een achterstand in ontwikkeling op. Met die besparingen kunnen wij wel een aantal kolen en gascentrales stil zetten. Met de windmolens kan dat niet omdat die maar 3000 vollast uren per jaar draaien met volle wind. Door de windstille momenten, 5760 uren per jaar, moeten alle kolen en gascentrales bestaan blijven. Dat brengt veel kosten met zich mee.
Pieter Lukkes heeft daar berekeningen van gegeven, dat ons 60 miljard gaat kosten.
Bij besparing is er een bijkomend voordeel dat de stroomrekening aanzienlijk daalt. In tegenstelling tot de subsidie aan windmolens waarbij de stroomrekening bestaan blijft.
De vraag doet zich voor of het Energieakkoord een gegeven is dat uitgevoerd moet worden of dat er nog ruimte is bij gemeenten, provincie en politiek om er nog een wending aan te kunnen geven.
De recente ontwikkelingen in de Oekraïne, Rusland, Midden Oosten en IS kunnen een stimulans zijn naar minder energie verbruik over te gaan. Zoals naar het Deense model van zelfvoorziening.
Het opdrogen van de financiële olie en gas inkomsten voor Rusland en de Olie staten kan de conflicten en risico’s doen afnemen. Dat kan op zijn beurt weer leiden tot minder vluchtelingen uit die regio’s.
Hilbrand Schuurmans
De Tjilling 3
8702 DB Bolsward
0515574914