Vragen over dempen van sloten in Fryslân

een weiland met een sloot in het midden

GrienLinks heeft samen met PvdA, Partij voor de Dieren, SP en D66 gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten over het dempen van sloten in Fryslân. Aanleiding is
nieuws over het verdwijnen van duizenden sloten in Nederland en signalen dat ook in Fryslân sloten, soms zonder vergunning, zijn gedempt.

We wijzen erop dat Provinciale Staten in 2021 hebben uitgesproken dat sloten in het veenweidegebied in principe niet meer gedempt zouden moeten worden, tenzij dit noodzakelijk is voor de inrichting van een gebied. De uitvoering van die motie zou worden meegenomen in de gebiedsprocessen en bij de herijking van het Veenweideprogramma 2021-2030.

We vragen onder meer om inzicht in welke sloten sinds 2021 zijn gedempt en of daarvoor vergunningen zijn verleend. Ook willen wij weten wat de gevolgen zijn voor waterbeheer, biodiversiteit, funderingen, landschap en recreatieve waarden. Daarnaast vragen we hoe verdere daling van grondwaterstanden kan worden voorkomen en hoe het college ervoor zorgt dat de eerder aangenomen motie daadwerkelijk wordt meegenomen in de gebiedsprocessen.

Momenteel ligt er een uitstelbrief van het college. We hopen snel meer te weten over de gevolgen van het dempen van Sloten hier in Fryslân.

Maar het klimaat wacht niet – GL wil versnelling in maatregelen voor waterprogramma

“Wij willen dat de plannen en de uitvoering van de plannen voor het waterbeheer naar voren worden gehaald. Met name over vernatting, verdroging, verzilting en de afhankelijkheid van het IJsselmeer water.” Elsa van der Hoek overtuigde op 22 juni 2022 de meerderheid van de Friese Staten om een versnelling aan te brengen in de maatregelen om het watersysteem aan te passen aan de steeds snellere klimaatverandering. Haar motie werd – aangepast – aangenomen. D66, SP, PvdD en Statenlid van Swol dienden deze mee in. Verder lezen

De wereld verandert, maar het gaat niet vanzelf – Algemene Beschouwingen GrienLinks

Charda Kuipers begon haar Algemene Beschouwingen op 30 juni 2021 bij de Kadernota_2022 met deze woorden: “Voorzitter, Eigenlijk zijn we wel positief over de toekomst. Omdat het tij aan het keren is. Omdat we om ons heen zien dat klimaatverandering serieus genomen wordt. En de bereidheid hier wat aan te doen toeneemt. We merken dat de Europese afspraken over waterkwaliteit, natuurontwikkeling en stikstofbelasting steeds minder gezien worden als hinderlijk bemoeizuchtige ‘moetjes’: maar juist als belangrijke stappen om onze omgeving leefbaar te houden. Alleen, met dit besef zijn we er nog niet. Met de bereidheid om een energietransitie in te stappen, met de wens voor een circulaire economie zijn we er nog niet. Het gaat immers niet vanzélf.”Verder lezen

Wees wijs met water!

De GrienLinks fractie was op 21 oktober in het Statendebat tevreden over de Startnotitie_Regionaal Waterprogramma. Op twee punten na. Elsa van der Hoek: “Wij zijn van mening dat verdroging een groot risico is en willen daar een grotere ambitie voor. Verdroging heeft op termijn grote impact op onze natuur, landbouw, biodiversiteit en, niet onbelangrijk, onze watervoorraad.” Ze diende daarom twee moties in: een over de verdrogingsaanpak en een voor een zoetwatervoorraadplan. Het voorstel voor het zoetwatervoorraadplan werd aangenomen. Elsa verwees aan het eind van haar speech naar een oude leus uit haar jeugd: ‘Wees wijs met water!’ Verder lezen

Veenweidegebied: biodiversiteit in natuur- én landbouwgebieden essentieel

“We hebben niet nóg veertig jaar, dit is het kantelpunt. Als we voor de natuur én voor de landbouw een toekomst willen hebben in het veenweidegebied, moeten we nú kiezen voor een hoger waterpeil, een gezonde bodem en meer biodiversiteit.” Jochem Knol probeerde de andere partijen in de Staten te bewegen te kiezen voor scherpere doelen voor het veenweidegebied. Twee van zijn voorstellen werden aangenomen: ‘Duurzaam watersysteem’ en ‘Balans landbouw, natuur en milieu’. Verder lezen