Drie gesteunde voorstellen voor een beter Fryslân: OV, spoorverbinding en studieschuld

Tijdens de Statenvergadering van 29 januari stonden er weinig agendapunten op de agenda. Hierom hebben meerdere partijen moties ingediend over actuele onderwerpen. Deze moties gingen over belangrijke thema’s: de problemen rondom de busconcessie van Qbuzz, de flessenhals op het spoor bij Meppel en het inzetten van het Individueel Keuzebudget (IKB) voor het aflossen van studieschulden (voor ambtenaren bij de provincie Fryslân). Hieronder leggen we uit waarom we deze moties steunden en wat ze inhouden.

Onbetrouwbaar busvervoer: concessie Qbuzz moet beter worden gehandhaafd
GrienLinks maakt zich grote zorgen over de problemen met Qbuzz. De rituitval ligt boven de toegestane norm van 0,2%, de punctualiteit is onder de maat en veel chauffeurs klagen over de werkomstandigheden. Reizigers kunnen niet rekenen op een betrouwbare dienstregeling, en veel nieuwe bussen zijn slecht onderhouden. Statenlid Elsa van der Hoek gaf in de vergadering aan zich diep te schamen voor het resultaat:

“Ik reis regelmatig met de stadsbus in Leeuwarden en ervaar steeds weer dat bussen uitvallen of structureel te laat rijden. Toen we onze klachten deelden met Qbuzz, kregen we als reactie dat dit het reizen met het OV ‘uitdagender’ maakte. Alsof iemand daarop zit te wachten! We moeten nu écht stappen zetten, want het openbaar vervoer is onbetrouwbaar en wankel.”

De motie, die door een ruime meerderheid werd aangenomen (34 voor, 8 tegen), roept het college op om de concessie strenger te controleren en boetes op te leggen als Qbuzz niet voldoet aan de afspraken. Daarnaast moet er een overzicht komen van alle meldingen en klachten, zodat er inzicht komt in de structurele problemen.

Flessenhals spoor Meppel: het Fryslân verdient een betere treinverbinding
Iedereen die met de trein van Fryslân naar de rest van Nederland reist, kent het probleem: alle treinen moeten door de flessenhals bij Meppel. Dit leidt tot vertragingen en overvolle treinen. De Tweede Kamer heeft eerder geld vrijgemaakt om het knelpunt aan te pakken, maar de kosten blijven oplopen en de oplevering schuift steeds verder op.
Met deze motie willen de ondertekenaars de provincie oproepen om druk te zetten op het Rijk en ProRail. De eerste fase van de aanpassingen – zoals spooruitbreiding en extra perrons – moet niet verder worden uitgesteld. De motie werd met overweldigende steun aangenomen (41 voor, 1 tegen), wat laat zien dat de hele provincie het belang inziet van een betrouwbare treinverbinding.

Een eerlijkere start voor jonge werknemers: studieschuld aflossen met IKB
Jongeren met een studieschuld beginnen hun carrière vaak met een flinke financiële achterstand. Steeds meer werkgevers, zoals de Rijksoverheid en ProRail, zetten daarom hun Individueel Keuzebudget (IKB) in om belastingvrij bij te dragen aan de aflossing van studieschulden. GrienLinks vindt dat de provincie Fryslân als werkgever dit voorbeeld moet volgen.
Deze motie, die werd aangenomen met 39 stemmen voor en 3 tegen, roept de provincie op om te onderzoeken hoe het IKB ingezet kan worden voor het aflossen van studieschulden. Mocht dit nog niet mogelijk zijn binnen de provinciale cao, dan moet dit als uitgangspunt worden meegenomen in de komende cao-onderhandelingen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *