Column: De Grünen geven het voorbeeld

Bij onze oosterburen behaalden de Grünen ongeveer 15 % van de stemmen. Daar zijn we als GroenLinks jaloers op en we vroegen ons binnen de Statenfractie ook wel af hoe het komt dat de Duitsers zoveel groener en socialer stemmen. Daarbij komen natuurlijk allerlei ideeën naar boven.

Het politieke landschap is wat minder versplinterd, misschien halen de Grünen meer stemmen op het platteland omdat de natuur dichterbij is en meer beleefd wordt. Of zijn de Duitsers gewoon wat verstandiger, maken ze duidelijker keuzes en is polderen daar minder ontwikkeld? Wat we ook verzinnen, de basis voor een goede uitslag ligt bij zichtbaarheid en een goede, naar onze mening positieve, campagne. De provinciale fractie en het bestuur bezoeken momenteel de gemeentelijke afdelingen. Bij het bezoek aan de gemeente Weststellingwerf hebben we zelfs even samen campagne gevoerd (zie foto). Heel even, heel positief en zo simpel. Een mooie kaart door de bus en ondertussen zwerfvuil oprapen. Het was geweldig te zien hoeveel positieve reacties dat opleverde. Gewoon een leuk idee en eenvoudig uit te voeren. Campagnes voeren via social media voeren is prima, maar hoe zijn we verder zichtbaar? Wij roepen jullie graag op om ideeën te delen. Schroom niet, samen gaan we naar de 15 %!

2 antwoorden op “Column: De Grünen geven het voorbeeld”

  1. Stephanie, helemaal mee eens. Maar de landelijke campagne ideologen hebben dit altijd afgeraden. In Ooststellingwerf hebben we een paar jaar elke maand op de markt gestaan om actuele vraagstukken te bespreken.Maar het advies was om ook in de campagne niet met zoiets als een kraam bezig te zijn. Hopelijk gaat het tij nu keren.
    Met vriendelijke groet,

  2. Zo belangrijk om zichtbaar te zijn!
    In Kempen (NRW, DL) zie je eens in de paar weken die Grünen op de zaterdagmarkt staan.
    Kleine acties als zaadbommen maken, ideeën-bus op tafel zetten, vraagstukken die in de raad spelen op tafel leggen en vooral in gesprek zijn met de inwoners.
    Zichtbaar zijn, standpunten duidelijk maken, de verbinding zoeken en vinden.
    Het politiek actief zijn zit diep bij onze buren, hier in NL zijn wij solistischer en praten wij niet zo graag over onze politieke standpunten.
    Het bemannen van zo n stand vraagt inzet van de achterban. Maar het is het volop waard! Dat laten de cijfers in Duitsland zien!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.