GL Tegen investeringspakket dat Zuiderzeelijn vervangt

zzl.pngGrienLinks heeft in de Friese statenvergadering van 18 juni 2008 tegen het ‘Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn’ gestemd. Dit pakket werd desondanks wel aangenomen. Er waren twee hoofdredenen voor de fractie om er tegen te zijn. In de eerste plaats de weigering van gedeputeerde Piet Adema (CU) om een integrale, noordelijke visie op het verkeer en vervoer van dit deel van Nederland te ontwikkelen. En in de tweede plaats het ontbreken van een financiële risicoparagraaf. Want het gaat om investeringen van honderden miljoenen euro’s.

Volgens Van de Bles moet het Noorden in een integrale visie aandacht schenken aan personenvervoer over weg, spoorlijn en water, maar ook goed kijken naar het vrachtvervoer via die drie verbindingssoorten.

Gedeputeerde Piet Adema (CU) was niet bereid zo’n integrale, noordelijke visie uit te werken. “Der leit al in yntegrale fizy foar Fryslân: it Provinsjaal Ferkear- en Ferfiersplan” (PVV).

Het ‘Regiospecifiek Pakket (RSP) Zuiderzeelijn’ is een (ontwerp-)afspraak tussen de drie noordelijke provincies en het Rijk over verbetering van de economie en infrastructuur van Noord-Nederland. Het gaat om een pakket aan investeringen, vooral in wegen en spoorwegen, waar de noordelijke provincies én het Rijk samen aan meebetalen. Bijvoorbeeld een nieuwe spoorlijn tussen Heerenveen en Groningen via Drachten, vervanging van de grote rotonde bij Joure, aanleg van de Haak om Leeuwarden + een nieuw NS-station bij Werpsterhoek ten zuiden van Leeuwarden, verdergaande verdubbeling van de spoorlijn Leeuwarden-Groningen en een verdiept aangelegde vierbaansweg door Harlingen, ter vervanging van de huidige 2×1 autoweg in deze havenstad.