Worsteling met de N381

Worsteling met de N381

Voor het eerst in de gerestaureerde statenzaal van het vernieuwde Provinsjehûs, vergaderden Provinciale Staten van Fryslân woensdag 30 november 2011 meteen over een pittig onderwerp: het Provinciaal Inpassingsplan (PIP) voor de N381 (Drachten-Drentse grens). GrienLinks-fractievoorzitter Irona Groeneveld sprak tijdens het debat over “dat kreng”.

GrienLinks heeft namelijk tegen het voorgestelde tracé gestemd, dat onder andere betekent dat er een vierbaans weg komt tussen Drachten en Donkerbroek en dat er een deels nieuwe tweebaans weg komt tussen Donkerbroek en Appelscha, dwars door een mooi coulissenlandchap (‘Tjabbekamp’). Maar omdat de meerderheid van PS dat tracé zo al eerder heeft vastgesteld, ging het in het debat met name over de inpassing en de financiering daarvan.

Groeneveld zag nog drie knelpunten: de geluidsoverlast voor de paardenhouderij van de familie Boonstra (Tjalling Harkeswei 10 in Wijnjewoude), idem voor de biologische tuinderij en natuurcamping De Cuynder (Tjabbekamp ten zuiden van Donkerbroek) en wel of geen viaduct van ruim zes meter hoog bij Oosterwolde Zuid.

Voor alle drie bepleitte Groeneveld dat gedeputeerde Sietske Poepjes (CDA, verkeer en vervoer) haar uiterste best doet, de betrokken bewoners zoveel mogelijk tegemoet te komen. Daarom diende ze een motie in over De Cuynder en steunde ze een motie van de PvdA over verdiepte aanleg van de N381 bij Oosterwolde Zuid.

Gedeputeerde Poepjes beloofde dat er met de familie Boonstra opnieuw wordt onderhandeld. Dit omdat er twee dagen eerder een nieuwe taxatie was binnen gekomen over de effecten van de verlegde N381 langs hun bedrijf (dus waardevermindering). “Dy effekten binne sadanich, dat wy opnij om ‘e tafel moatte. Wy kinne dit net mei sletten beurzen oplosse”, zei Poepjes.

Volgens de gedeputeerde zal een verdiepte aanleg bij Oosterwolde-Zuid (onder de N351 door, de weg naar Wolvega) ongeveer zes à zeven miljoen euro extra kosten in vergelijking met een viaduct. Maar ze toonde zich op aandringen van diverse fracties wel bereid om twee offertes op te vragen: een voor een viaduct (N381 over de N351 heen) en een voor een verdiepte aanleg (N381 onder de N351 door).

Ze verwacht namelijk dat verdiepte aanleg geen tijdverlies hoeft te betekenen in vergelijking met een viaduct. Dit in tegenstelling tot een idee van de CDA-fractie, om het vierbaansgedeelte (Drachten-Donkerbroek) door te trekken tot Oosterwolde Zuid. Dat zou namelijk betekenen dat er een nieuw milieu-effectrapport moet worden gemaakt en dat leidt al snel tot een half jaar vertraging, verwacht gedeputeerde Poepjes. Bovendien leidt die aanpassing volgens haar al snel tot een extra kostenpost van 17 miljoen euro! Toen CDA-woordvoerder Teus (?) Dorrepaal dat hoorde, was zijn fractie er snel uit: die verlenging van het vierbaans-gedeelte moet dan toch maar niet.

Bij het stemmen bleek dat CDA en VVD tégen de motie van de PvdA stemden, waarin werd gepleit voor verdiepte aanleg van de N381 bij Oosterwolde Zuid. Maar die motie, mede ondertekend door GrienLinks, haalde toch de meerderheid, dankzij de steun van de fracties van SP, FNP, Friese Koers (= Jelle Hiemstra) en de PVV.