Disneyfilm over de Centrale As

cars
Ik ben al ruim twintig jaar Disney-adept. Alle films heb ik zowat gezien. Het begon met de Kleine Zeemeermin en sindsdien ben ik verslaafd. Met mijn kinderen kijk ik er zo veel mogelijk en niet maar één keer, maar vele malen. Want de films bevatten prachtige symboliek en mooie boodschappen. Afgelopen weekeind zag ik het weer eens bij de film “Cars”. Gaat over auto’s, dus. Een race-auto – Bliksem – is zo gericht op aan de top komen, dat hij andere waarden vergeet. Die leert hij weer als hij in een verlaten stadje terecht komt, Radiator Springs.

Maar dat is niet het enige thema. Het gaat over domme beslissingen bij grote projecten. “ze bouwden deze interstate voor 10 minuten tijdwinst” zegt één van de auto’s. Gevolg: landschap kapot, dorpen waar niemand meer komt. Ik moest opeens aan de Centrale As denken.
cars-disney

Actie noodopvang vluchtelingen

logo_vwn De samenwerkende noodopvang in Fryslân heeft een actie aangekondigd: ze zetten donderdag 3 december om 18.00 uur 160 schoenen bij De Waag in Leeuwarden. Reden:
Bijna twee jaar na het generaal pardon zijn er nog steeds vrouwen, mannen en kinderen, die legaal in Nederland verblijven, maar hier niet mogen wonen, werken, studeren of wat dan ook. Ongeveer 160 mensen worden door Friese noodopvangen ondersteund. Een vetpot is dat niet, maar als je moet kiezen tussen iets of niets, is de keuze snel gemaakt.
Lees verder op Irona’s weblog