
Retze van der Honing (fractievoorzitter GrienLinks): “Het college heeft al meerdere malen in de afgelopen jaren beloofd transparant te zijn over de informatie rond de REC en streng te handhaven. De laatste maal was bij het debat op 19 februari 2014 over het kritische rapport van de Noordelijke Rekenkamer over de milieuvergunningsverlening aan de REC. Wij willen boter bij de vis.”
Verder lezen
Schriftelijke vragen over veiligheid op de N919 in Oosterwolde
De rondweg N919 bij Oosterwolde wordt veiliger gemaakt. Dat belooft het college van Gedeputeerde Staten (GS). Maar de weg wordt niet zó veilig als de statenfractie van GrienLinks en de raadsfractie van GroenLinks in Ooststellingwerf graag zouden zien. Schriftelijke vragen aan Gedeputeerde Staten hierover: antwoordbrief aan GL over de N919pdf
Samen met de GroenLinks-afdeling in Ooststellingwerf heeft de GrienLinks-statenfractie vlak voor de raadsverkiezingen in maart actie gevoerd voor een veiliger rondweg N919 in Oosterwolde (ter plaatse de Schuttelenburgweg genoemd). Met name voor overstekend verkeer (fietsers, voetgangers, maar ook automobilisten) is dit een gevaarlijke weg. Nog dezelfde week kwam het college van Gedeputeerde Staten met het bericht, dat drie kruisingen worden aangepakt: met rotondes of middenbermen wordt het oversteken veiliger gemaakt.
Maar GrienLinks en GroenLinks Ooststellingwerf zouden ook de maximum snelheid verlaagd willen hebben, van 80 naar 60 kilometer per uur.
Nieuwsbrief statenfractie GrienLinks Fryslân 95
Inhoud:
![]() |
Beste nieuwsbrieflezer, De raadsverkiezingen zijn voor GroenLinks in Fryslân niet heel goed, maar ook niet heel slecht verlopen als we het vergelijken met de dip tijdens de 2e Kamerverkiezingen. We wensen de raadsleden die – zoals we al gemerkt hebben – met veel enthousiasme en inzet aan deze nieuwe periode zijn begonnen, heel veel succes! Alle kiezers bedankt! Als het u leuk lijkt om politiek de daad bij het woord te voegen dan kunt u contact opnemen met de GroenLinksers in uw gemeente óf, natuurlijk, met ons. Ook leuk! De Statenvergadering op 26 maart 2014 stond in het teken van landschap, toerisme en visserij. Ook werd de uitbreidingsbehoefte van gas- en lichtbedrijf Alliander besproken. Met vriendelijke groeten,
Retze van der Honing, Joop van der Heide (statenleden) Gerrit van der Meer, Sanne van Wees (fractiemedewerkers) Ook te volgen op twitter: GrienLinks Fryslan: grienlinksfrysl |
Standpunt over uitspraken Wilders
Iedereen heeft recht in deze samenleving op een gelijke behandeling, dat staat in artikel 1 van de Grondwet. Als iemand, of een groep, op grond van wat dan ook, wordt uitgesloten of gediscrimineerd, gaan wij daar voor staan, doen (in ieder geval) wij onze monden open. Femke Halsema zegt: “Ons land is van oudsher gebouwd op politieke, religieuze en culturele minderheden. U (tegen Geert Wilders) vertegenwoordigt geen meerderheid, ik doe dat ook niet. Een democratie van minderheden kan alleen bestaan als wij elkaar gelijkwaardig als individuen tegemoet treden en elkaar niet opsluiten in groepsidentiteiten.”
Ruzie, haat en uitsluiting zijn in het verleden al nooit de oplossing gebleken voor problemen in een samenleving. Beter, vinden wij, is het om niet het conflict te verscherpen dat er al ligt, maar ervoor te kiezen om een manier te vinden om er met elkaar uit te komen. We moeten ieder in onze eigen waarden kunnen blijven, en vooral in dialoog gaan met elkaar.
Dit wordt steeds belangrijker, omdat – volgens een rapport van de Europese Commissie Racisme en Integratie (ECRI) in oktober 2013 – er in Nederland erg veel schort aan het antidiscriminatiebeleid en ons gedrag naar minderheden. LINK naar artikel over dit rapport
De uitspraak van de heer Wilders: ‘wij willen (..) als het even kan minder Marokkanen’ tijdens een campagneactiviteit (12 maart) en het gebeuren op de verkiezingsavond (19 maart) met de vraag van de heer Wilders aan de zaal of ze ‘meer of minder Marokkanen in Den Haag en in Nederland’ wilden, keuren wij af.
Gas en licht zijn een publieke taak
De provincie Fryslân is voor 12,6 % aandeelhouder van het gas- en elektra (netwerk)bedrijf Alliander. In de privatiseringsgolf in de jaren ’90 was er sprake van een voorgenomen gehele privatisering van de gas- en elektravoorziening in ons land. Hier was protest tegen omdat gas en licht onder de zg. ‘nutsvoorzieningen’ (basisvoorzieningen om te kunnen bestaan) vallen. Daarom is besloten alleen het leveren van gas en licht aan commerciële bedrijven te laten en het netwerk in publieke handen te houden. Daar heeft de provincie dus nog aandelen in. Het gas- en licht (netwerk) bedrijf Alliander heeft nu aan haar aandeelhouders gemeld dat – om een betaalbare prijs voor de burgers te kunnen blijven garanderen – er schaalvergroting moet plaatsvinden. Zij stellen voor om uit te breiden naar Duitsland (c.q. een Duits gasbedrijf op te kopen/mee te fuseren). Op de aandeelhoudersvergadering van Alliander op 2 april 2014 wordt hier een besluit over genomen. Gedeputeerde Staten hebben dit voorstel ter advies aan de Staten voorgelegd op 26 maart 2014 met als voorstel dit goed te keuren.
Retze van der Honing bracht de vraag naar voren hoe het zat met de informatie van Alliander naar de Staten over een uit te brengen bod op het Duitse bedrijf. Retze van der Honing: “Ik heb in dagblad De Gelderlander gelezen dat er op 7 april 2014 een bod in Berlijn uitgebracht gaat worden. In de informatiebijeenkomst van Alliander vorige week werd gemeld dat er nog geen ontwikkelingen waren op dit gebied. Gaat dit debat dan nog ergens over?”
Visserijbeleid wél provinciale taak

Acht moties (dringende verzoeken aan het college van Gedeputeerde Staten) en vier amendementen (wijzigingsvoorstellen) kwamen op 26 maart 2014 aan de orde in de Friese Staten, naar aanleiding van een ‘startnotitie’ over het wel of niet invoeren van een provinciaal visserijbeleid.
Net als de meeste statenleden vond ook GrienLinks, dat de provincie meer kan en moet betekenen voor de visserij. In het debat werd de nadruk vooral gelegd op de vrij slechte economische positie van de vissers, maar GrienLinks keek er íets anders tegenaan. Fries visserijbeleid heeft alleen zin, “als de provincie Fryslân in staat is, de visstand binnen de eigen grenzen (binnenwaters, IJsselmeer, Waddenzee) in stand te houden en te verbeteren. Met andere woorden: zonder vis geen visserijbeleid.”



