Discussie over taken van provincie en de bezuinigingen

wapen De provincies en het Rijk hebben in een ‘Bestuursakkoord Rijk- Provincies’ afgesproken dat er 200 miljard euro bezuinigd moet gaan worden. Voor Friesland betekent dat zo’n om en de nabij 20 tot 30 miljoen euro. Ongeveer tegelijkertijd bracht de ‘Commissie Lodders’ het rapport over de verschillende bestuurslagen en hoe die zich verhouden, uit.

De commissie Lodders vond dat overheden zich moesten beraden op hun taken. Er is teveel bestuurlijke drukte, waardoor bureaucratie en stroperigheid ontstaat. De provincie Friesland is daarom bezig, net als andere provincies, met een takendiscussie.

Op 10 maart 2010 besprak de commissie B&M de vier scenario’s voor een takenpakket wat GS aan PS heeft voorgelegd om uit te kiezen. Bij drie van die scenario’s horen takenlijstjes.

GrienLinks kiest bij het praten over een ander takenpakket (in het kader van minder geld) voor twee ijkpunten:

– het realiseren van een duurzame samenleving.

– het vormgeven aan een stevige, solidaire gemeenschap waarin iedereen kansen krijgt.

Zie hier voor de gehele inbreng
video van de discussies
Artikel in Noordoostfriesland.nl-nov.2009

Zetelverdeling GroenLinks Fryslân

Commentaar Irona Groeneveld

Afdeling
website
Raad
totaal
Raadsleden
2006
Raadsleden 2010
37 4 5
31 1 2
25 2 2
23 1 stemming in november
23 2 3
21 1 1
21 1 2 GL-D66
-O’land Anders
21 2 3
19 . .
18 1 1
15 0 5 PvdA-SP
-D66-GL
17 . 1
17 2 1
15 2 stemming in november GL-D66-SP
15 . .
15 2 stemming in november
15 2 1
13 1 stemming in november

GL reageert op persbericht OMRIN-REC

omrin.jpg Persbericht Omrin
Leeuwarden, 24 februari 2010

Omrin: energieproductie door afvalverbranding
blijft een Friese aangelegenheid, REC is duurzame topper

Omrin zal de verbranding van afval niet laten overnemen door collega-verwerkers uit de afvalbranche. Daarmee neemt Omrin bij voorbaat afstand van een voorstel van de politieke partij Frisse Wind uit Harlingen, in samenwerking met de Stichting Afvaloven Nee (SAN). Verwerking van het Friese afval in verbrandingsinstallaties elders in Nederland of Duitsland is een stap terug in duurzaamheid.
Lees het volledige persbericht

Reactie Statenfractie GrienLinks
Dat Omrin nu zegt dat de kosten voor de burgers zullen zijn als het misgaat, en daarmee impliciet de schuld van die kosten bij de critici legt, is een gotspe. Wij vinden dat Omrin én de burgemeesters en wethouders die aandeelhouder zijn van Omrin, een onaanvaardbaar risico hebben genomen door de afvalverbrander al te gaan bouwen zónder alle benodigde vergunningen. Omrin en de bestuurders gaan uit van aannames en hoop. Wij noemen dat ‘wishfull thinking’. En dat doen ze ook nog met miljoenen van de burger.
Verder lezen