Sanne van Wees krijgt Respons wisselprijs

SANNE
Op vrijdag 30 oktober ontving Sanne van Wees uit handen van Harry van der Snee de Respons wisseltrofee. Stichting Respons reikt die trofee ieder jaar uit aan een persoon die veel voor het werk van Respons heeft betekend. Informatie opdiepen, op een rij zetten, contact houden, mensen bewerken, voorstellen doen; Sannes werk is erg belangrijk geweest voor de behandeling van het onderwerp noodopvang in Provinciale Staten.

De wisseltrofee is een kunstwerkje; een deel van een berkenstam, met 4 figuren er op. Voeg je de drie delen samen, dan heb je een groep. Noodopvang, het opkomen voor asielzoekers, doe je nooit alleen. Sanne gaf in haar reactie aan, dat zij de trofee graag wil delen met alle vrijwilligers die het zware werk doen van het opvangen en begeleiden van mensen die tussen de wal en het schip vallen.
Verder lezen

GL kreeg Albayrak naar Fryslân

Albayrak1 Staatssecretaris Albayrak is maandag 19 oktober in Fryslan geweest om te komen praten over ‘de Friese aanpak’ van de noodopvang van (ex)asielzoekers. Het was een besloten gesprek tussen de woordvoerders van de politieke partijen in de Staten en vertegenwoordigers van de Vereniging van Friese Gemeenten. Albayrak was uitgenodigd door de Staten in een brief die (samen met een gift van 40.000 euro voor de noodopvang in Fryslan) is vastgesteld in de staten van 24 juni 2009. Het initiatief hiervoor was genomen door de GrienLinks statenfractie.
De woordvoerder van GrienLinks heeft een aantal zaken genoteerd uit de mond van Albayrak:

* Zij heeft in Friesland 159 dossiers
* Ze wil de zaak pragmatisch benaderen
* Haar inzet is dat gemeente, Dienst Terugkeer & Vertrek en IND elkaar vinden op het niveau van de individuele dossiers
* Als iets niet loopt, dan mag VFG / gemeente bellen naar Albayrak / justitie
* Albayrak erkent dat Fryslân een grote rol heeft gespeeld bij het zichtbaar maken van de gaten in de wetgeving en de problematiek van de noodopvang, door de Friese aanpak. Ook is er de bereidheid in Fryslân om mee te werken aan de oplossing.
* Albayrak vond het goed dat dit gesprek plaatsvond, met zowel provincie als Friese gemeenten aan tafel. Ze zou dat in meer provincies willen.
Voor een uitgebreid verslag zie Irona’s weblog.
Artikel in het Fries Dagblad hierover

Retze van der Honing: “Slûs fan Starum net te djoer meitsje!”

johanfriso-sluis
Yn de drokste seizoentiid – de trije wiken fan de noardlike boufakfakânsje – wachtsje boatsjefarders dy’t troch de slûs fan Starum wolle, soms mear as fjouwer oeren, ear’t se fan de Iselmar ôf Fryslân yn farre kinne, of oarsom, de Iselmar op kinne. Dat der dêrom sawol foar de skutkapasiteit as foar de feiligens útwreiding fan de slûs nedich is, dat ûnderskriuwt GrienLinks-steatelid Retze van der Honing, sei er 16 septimber yn de gearkomste fan Provinsjale Steaten. Verder lezen

“Tracé Haak bij Leeuwarden heroverwegen”

De ‘Haak van Leeuwarden’ heeft een ontwerptracé dat dwars door zeldzaam goed weidevogelland loopt. Provinciale Staten hebben er woensdag 16 september 2009 niettemin opnieuw mee ingestemd. Dit ondanks verzet van de statenfractie van GrienLinks. Irona Groeneveld had zich daarbij laten inspireren door maar liefst drie nieuwe feiten:
Verder lezen

GroenLinks in Noord-Nederland verdiept zich in duurzame energie

greenpeacekolen.png
Gert-Jan Swaving is programmamanager (duurzame) energie bij de provincie Groningen. Hij vertelde vrijdagmiddag 11 september een groepje GroenLinksers uit Noord-Nederland over zijn werk, in het kantoor van GroenLinks in Groningen-stad aan de Coehoornsingel. Dat werk is vooral een kwestie van veel lobbyen voor duurzame(re) energie, zo bleek uit zijn gloedvolle betoog. Dat gaat niet altijd even makkelijk, erkende Swaving. Een paar keer deed hij zelfs de uitspraak: “Als je zulke vrienden hebt, dan heb je geen vijanden nodig!” Zonder namen te noemen.
Verder lezen

Windenergie: economische activiteit?

windmolenWie zegt dat Friezen nuchtere mensen zijn, moet in deze provincie voor de aardigheid eens een debat bijwonen tussen voor- en tegenstanders van windenergie. Alle retorische debatteertrucs worden uit de kast gehaald om de politiek te overtuigen. Dat geldt in onze oren vooral voor de tegenstanders van windenergie, maar die zullen wellicht van voorstanders hetzelfde zeggen.

Toch ziet de GrienLinks-statenfractie het niet zitten om de hele provincie maar vol te zetten met grote windturbines. Toenmalig statenlid Theo van de Bles pleitte al voor ‘clustering’ op en bij bedrijventerreinen en langs spoor- en snelwegen en het opruimen van solitaire (alleenstaande) turbines. Irona Groeneveld heeft dit standpunt in de commissie Lân, Loft en Wetter herhaald, met de toevoeging: “Misschien moeten we windturbines als economische activiteit aanduiden?” Ze pleitte voor een onderzoek hiernaar.
Verder lezen