Felle botsing over de Friese natuur

Retze van der Honing:”De aanleg van het NatuurNetwerk (de Ecologische Hoofd Structuur) in Friesland stokt. Wij vinden het belangrijk dat de doelen voor het aantal hectares natuur en de inrichting daarvan, zoals vastgelegd in de Europese Richtlijn, wel gehaald worden. De biodiversiteit in Nederland holt hard achteruit, de seinen staan op rood. We hebben de natuur hard nodig om te bestaan. Waarom laat het college dit gebeuren? Wij dringen aan op meer inzet voor meer natuur.” Van der Honing vroeg tijdens een commissievergadering op 17 mei 2017 het college met een voorstel over de aanleg van het NatuurNetwerk te komen vóór de begrotingsbehandeling in november 2017. Dat voorstel werd door de commissie overgenomen. Het kwam tot een felle botsing tussen Van der Honing en de VVD-woordvoerdster Nynke Koopmans. Zij noemde het ‘waanzin’ om nog meer geld aan het aanleggen van natuur te besteden en daarmee onze goede landbouwgrond te verspillen. (“we besteden in Friesland 1 miljard euro aan grond ongeschikt maken voor het produceren van voedsel”).Verder lezen

127 miljoen euro voor Windpark


Op 19 april 2017 vergaderden de Staten over het voorstel om met geld van de provincie deel te nemen in het Windpark IJsselmeer en zo ook – met de opbrengst van dat geld – duurzame projecten op land mogelijk te maken. Ondanks ook enkele stevige bewaren stemde GrienLinks uiteindelijk voor de financiële deelname van de provincie aan het Windpark Fryslân: “We hebben altijd gepleit voor windmolens op het land (langs wegen, langs kanalen, op industrieterreinen, dorpsmolens en parken op plekken waar het kan qua mensen en natuur). Dit college heeft dat onmogelijk gemaakt en gekozen voor een windpark in het IJsselmeer. Verder lezen

Duurzaamheid als uitgangspunt bij economische investeringen

Tijdens de Provinciale Statenvergadering op 19 april 2017 riep Retze van der Honing de Statenleden op “zichzelf en aangenomen moties serieus te nemen”. Hij wilde dat de partijen voor zijn motie (mee ingediend door 50plus) voor een duurzaamheidscriterium in de economieagenda gingen stemmen: “Er ligt nu een ‘monitoringskader economie’ voor ons, waarin met geen enkel woord wordt gerept over duurzaamheid. Verder lezen

Streep door de ”stroomweg’ Leeuwarden-Sneek

GroenLinks fractievoorzitters uit Leeuwarden, Sneek, Littenseradiel en de provincie spreken zich uit tegen plannen voor een nieuwe weg van Sneek naar Leeuwarden, dwars door kwetsbaar landschap.

Te Gast geplaatst in Leeuwarder Courant dinsdag 18 april 2017

Tijdens de Statenvergadering op 19 april 2017 diende de GrienLinks statenfractie een motie van 50plus mee in om geen plannen te maken voor een nieuwe weg tussen Sneek en Leeuwarden. De motie werd aangenomen. Verder lezen

Oproep GL raads- en statenleden: geen gas winnen onder Wad bij Ternaard

GroenLinks raads- en statenleden in Friesland roepen Shell Nederland op geen gas te gaan winnen onder de Waddenzee bij Ternaard. De GroenLinksers steunen hiermee de oproep van Dorpsbelang Ternaard, de actiegroep Laat Friesland Niet Zakken en de Waddenvereniging.

Retze van der Honing (fractievoorzitter GrienLinks Friesland): “We steunen de inwoners van Noord-Friesland, komen op voor het Werelderfgoed Waddenzee en roepen Shell op om te laten zien dat het ze menens is om de transitie van fossiele naar duurzame energie waar te gaan maken. Om te beginnen in Ternaard aan het Wad. Hoe mooi zou dat zijn?”

Lees hier meer over de actie op de site van de Waddenvereniging.

Brief aan Shell Nederland van GroenLinks raads- en statenleden over gaswinning Ternaard- 30 maart 2017

Hoger grondwaterpeil een enorm issue

“Men weigert gewoon over dit issue te debatteren. Politiek onfatsoenlijk. Dit is ongehoord! Het grondwaterpeil in het veenweidegebied moet omhoog omdat het veen heel hard zakt. Sinds 2003 (!) wordt geprobeerd om een afspraak te maken met de boeren in het veenweidegebied over verhoging van het grondwaterpeil. Dat lukt niet erg goed. Nu staat er een brief van het college op de agenda met het bericht dat het proces weer vertraagd is en dat de proeven in de kansrijke gebieden nog niet begonnen zijn. Daar wilden we over debatteren en ideeën inbrengen om op korte termijn wel het peil te verhogen op plekken waar boeren het wel willen. We zaten er klaar voor. Maar de SP, CDA, VVD, FNP, PVV en 50+ meldden dat ze het er niet over wilden hebben.Hier is de uitzending terug te zien. Verder lezen