Bram van Ojik: “Winning bodemstoffen meer en meer politieke kwestie”

“Het winnen van bodemstoffen als aardgas en zout zal de komende tijd meer een meer een politieke kwestie worden en blijven.” Dat zegt GroenLinks-fractievoorzitter in de Tweede Kamer Bram van Ojik.
in-de-stadLeeuwarden

Uitleg-van-Durk-van-Tuinen-Esco
Uitleg-van-Durk-van-Tuinen-Esco
Dit naar aanleiding van de schade door bodemdaling als gevolg van zout- en gaswinning in Noordwest Friesland. In Wijnaldum zijn bijvoorbeeld scheuren ontstaan in de muren van de kerk en is een woning scheefgezakt.
Van Ojik was zaterdag met GL-lijsttrekkers Tineke Strik (Eerste Kamer) en Retze van der Honing (Provinciale Staten) en een groep Friese GroenLinkseers op bezoek bij Winamer Belang in Wijnaldum en daarna bij Frisia Zout in Harlingen om zich te verdiepen in de problematiek van de bodemdaling. Van Ojik constateerde dat bewoners op verschillende plaatsen in Nederland bodemdaling op de politieke agenda zetten. Het ligt voor de hand dat delfstoffenwinning daardoor steeds meer een politiek onderwerp wordt.
Zie ook onze facebookpagina of

Verder lezen

Kom flyeren met Bram van Ojik en Retze van der Honing op 14 februari in Leeuwarden

Bram van Ojik gaat bij alle provincies op bezoek in het kader van de campagne. Op zaterdag 14 februari komt hij in Leeuwarden. Hij arriveert om 10.40 uur op het station en van daar uit gaan we de stad in om te flyeren tot 11.30 uur. Het zou te gek zijn als de binnenstad groen kleurt van de GL-hesjes. Dus: heb je een uurtje over, kom dan ook! Hesjes en flyers zijn aanwezig, je hoeft alleen jezelf mee te nemen.

Aansluitend gaat Bram van Ojik met de top 5 van onze lijst en de GL-raadsleden van Harlingen en Franekeradeel naar Wijnaldum om de gevolgen van de bodemdaling daar – door gas- en zoutwinning – te bekijken. Daarna gaan ze bij Frisia Zout op bezoek om meer te weten te komen over zoutwinning onder NW Friesland én onder het Wad.

Zie ook onze facebookpagina

GrienLinks vraagt college van GS actie te ondernemen

Het huidige college van GS van Fryslân pronkt graag met grote bouwprojecten: vanwege de werkgelegenheid en het “mooier maken” van de provincie.
Dit alles onder de noemer: ‘Wurkje foar Fryslân’.wurkje ff
hongarije
GrienLinks-fractievoorzitter Retze van der Honing gaat op de Statenvergadering van 18 februari 2015 vragen stellen over het onderbetalen van buitenlandse werknemers in dit soort projecten. “Als wij de berichten van FNV Bouw mogen geloven, dan worden deze projecten uitgevoerd over de rug van tientallen buitenlandse werknemers, onder andere uit Polen en Hongarije. Landelijk gaat het zeer waarschijnlijk om honderden mensen. Zij krijgen veel te weinig betaald, krijgen geen vergoeding voor onderdak en geen vergoeding voor werken ver van huis. Als GrienLinks zijn we hier erg van geschrokken.”Verder lezen

GrienLinks-fracties doen oproep:“Veengrond behouden tegen bodemdaling en tegen CO-2 uitstoot”

SNEEK/LEEUWARDEN – De GrienLinks-fracties van de gemeente Súdwest Fryslân en van Provinciale Staten van Fryslân zullen zich blijven inzetten voor behoud van de veengronden in Fryslân. Dit ondanks de teleurstellende Veenweidevisie die de Friese Staten op 21 januari dit jaar hebben vastgesteld.veenweide
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
“Kinst der eins neat mei”, zegt Retze van der Honing van GrienLinks. Hij had het liefst gewild dat het college van Gedeputeerde Staten een nieuwe nota maakt en die weer ter goedkeuring voorlegt aan Provinciale Staten. Daarin zou behoud van de veengrond in Fryslân voorop moeten staan. In de aangenomen Veenweideivisie gaat het vooral om het afremmen van het teloor gaan van het veen. Symptoombestrijding dus. De grondverzakking in die gebieden zal doorgaan omdat aan het grondwaterbeheer te weinig gedaan wordt. En de CO-2 uitstoot door het ”verdampen” van het veen is jaarlijks net zo groot als de uitstoot van alle autoverkeer in Friesland! GrienLinks zal niettemin proberen die uitvoeringsnota aangescherpt te krijgen ten gunste van het behoud van en het voorkomen van de bijbehorende bodemdaling van de veengronden in Midden- en Súdwest Fryslân.

GroenLinks SWF heeft tijdens de commissievergadering van dinsdagavond 3 februari opgeroepen geen afwachtende rol te spelen. Súdwest-Fryslân moet ook zelf kiezen hoe en wat ze wil doen, samen met de provincie, om de voor deze gemeente zo bepalende veengronden te behouden. Wethouder Bakker heeft toegezegd binnen een maand met een stappenplan te komen. Verder lezen

Definitieve versie verkiezingsprogramma Grienlinks 2015-2019

Vandaag hebben we de definitieve versie van het verkiezingsprogramma van Grienlinks voor de verkiezingen van de Provinciale Staten van Fryslân voor de periode van 2015-2019 op de site geplaatst, Nederlands en Fries.

Met dank aan Willem Verf, Matthijs Sikkes, Els Kornelis, Jelmer van der Zee, Sanne van Wees, Brigitta Meinema, Peter Lesterhuis, Evert Stellingwerf, Jan Atze Nicolai, Gerrit van der Meer, Sjaak Kloppenburg en aan allen die suggesties en ideeën hebben ingebracht.

Nieuwsbrief Statenfractie GrienLinks Fryslân 101

Inhoud:

VERKIEZINGEN PS 18 maart 2015:

Vooraankondigingen: let op de campagnenieuwsbrief!
» 14 februari bezoekt Bram van Ojik Fryslân
» 27 februari start campagne GL

Extra bericht: Geen kernafval in zoutkoepels! Informatieavond maandag 2 februari vanaf 19.30 uur in Alteveer (Groningen). Georganiseerd door GL Groningen. Artikel: Stop kernafval niet in de bodem.

Beste nieuwsbrieflezer,

Een groene kus voor een burgemeester, Bram van Ojik die 14 februari op bezoek komt in Fryslân, verkiezingsdebatten over de tegenstelling tussen natuur en landbouw en over het Fries, nieuwe kandidaten voor de Provinciale Staten…..de campagne is begonnen. In de Staten is ondertussen de discussie over het ‘ljipaaisykjen’ in volle gang, evenals  de discussie over de oplossing voor de bodemdaling in het veenweidegebied. In februari nog op de Statenagenda: zonnestroom, gaswinning en ammoniakuitstoot. En daarnaast zetten we de campagne voor de verkiezingen verder in de steigers. Genoeg te doen!

U bent van harte welkom om mee te doen, uw  mening te geven of een verkiezingsbord in de tuin/voor het raam te zetten. Meer informatie hierover: ironagroeneveld@chello.nl   Irona Groeneveld (ex-fractievoorzitter GrienLinks) is onze campagneleider.
Ook zijn we op onze website (alhier), op Twitter en op Facebook te bekijken.

Vriendelijke groet,
Retze van der Honing, Joop van der Heide (Statenleden), Gerrit van der Meer, Sanne van Wees (fractiemedewerkers). Ook te volgen op twitter: GrienLinks Fryslan: grienlinksfrysl Retze van der Honing: retzevdhoning

      Verder lezen