Geen gasboringen op Terschelling

Het bedrijf Tulip Oil wil op en bij het eiland Terschelling gas gaan winnen. Misschien zelfs wel door middel van ‘fracking’ (het inspuiten van chemicaliën in de bodem om het gas te winnen).

GrienLinks fractievoorzitter Retze van der Honing reageert geschrokken: “Een fossielvrije samenleving betekent geen nieuwe gasboringen en al helemaal niet op en bij een Waddeneiland! En dat het bedrijf ook nog eens de mogelijkheid van fracking openlaat, vinden wij ongehoord. Het gebied waar ze in of vlakbij gaan boren is een Natura 2000 gebied. We zijn blij dat de bewoners van het eiland zo massaal van zich laten horen. De vergunning is nog niet afgegeven, dus we kunnen het nog tegenhouden. Het Rijk beslist, maar provincie en gemeente worden gevraagd om een advies (dit moet volgens de Mijnbouwwet). Dat advies zal wat ons betreft zeer dringend negatief zijn. ”

Ook GroenLinks in de Tweede Kamer is onmiddelijk in actie gekomen en heeft schriftelijke vragen gesteld. Ook heeft Liesbeth van Tongeren een debat over de gaswinning aangevraagd. Die aanvraag heeft inmiddels al tot fel debat in de Tweede Kamer geleid.

Je kunt HIER meer lezen en de petitie tekenen

GrienLinks stemt niet in met regeling ammoniakuitstoot (PAS)

logo_natura_2000 GrienLinks hat woansdei 18 febrewaris 2015 tsjin de ynfiering fan de PAS stimd. “Wy ferwachtsje net dat de doelstelling (it fersterkjen fan de ‘biodiversiteit’ yn Natura 2000-gebieten; red.) mei de PAS helle wurdt”, sei Retze van der Honing yn in stimferklearring. Allinne GrienLinks en D66 stimden tsjin de PAS.

PAS stiet foar de saneamde ‘Programmatische Aanpak Stikstof’. Doel fan de PAS is de delstjit fan stikstof (sis mar: ammoniak) yn natoergebieten (Natura 2000-gebieten benammen) te ferminderjen. De te hege útstjit hat nammentlik as gefolch dat in soad planten dy’t min oer te folle stikstof kinne, yn dy gebieten ferdwine. Mar de PAS is foaral basearre op téoretyske kompjûtermodellen en op technyske yngrepen. De feebesetting yn de neiste omkriten fan de natoergebieten wurdt der net lytser fan. En dat is al nedich, stiet te lêzen yn it Nationaal Mileubeleidsplan 4, fan 2001.

Verder lezen

Stationsgebied Leeuwarden aangepakt

arriva
De omgeving van het treinstation in Leeuwarden – inclusief het busstation, waarvan de gebouwen en ‘opstallen’ eigendom zijn van de provincie Fryslân – dient zo snel mogelijk te worden heringericht en verbeterd. Daarbij moeten de ouderen en gehandicapten niet over het hoofd worden gezien. Zo is er behoefte aan een goede, gastvrije sanitaire voorziening, die rolstoelvriendelijk kan worden gebruikt.
Daar drong GrienLinks-statenlid Joop van der Heide – samen met enkele andere fracties – woensdag 18 februari 2015 sterk op aan in de laatste statenvergadering van de de periode 2011-2015.Verder lezen

Campagnefeest GrienLinks

Op vrijdagavond 27 februari beginnen we de campagne met een feest. Alle Groen/GrienLinksers zijn uitgenodigd (met aanhang!). De top 5 van de lijst is in ieder geval aanwezig, er wordt muziek gemaakt en we hebben er zin in. Dus: discussies, dansen, onzin, inspiratie en gezelligheid zijn gegarandeerd met een zaal vol GroenLinksers. Toegang is gratis (de drank niet) en opgave vooraf hoeft ook niet. Gewoon komen!

Datum: 27 februari 2015
Tijd: 20.00 uur
Adres: Tromptheater, M.H.Trompstraat 4a, 8921 GH Leeuwarden

U kunt ons ook vinden op facebook

feestGL

Retze van der Honing beste debater

Retze-met-beker-voor-beste-debater-periode-2011-'15 GrienLinks-statenlid en lijsttrekker Retze van der Honing is door zijn collega-statenleden verkozen tot beste redenaar in Provinciale Staten van de afgelopen vier jaar: 2011-2015. “Fel en duidelijk”, “jolig en kwajongensachtig”, waren enkele eigenschappen die hem werden toegedacht. Retze won deze prijs vier jaar geleden ook.Verder lezen

Zonnepanelen op 50.000 huurhuizen

zonnepaneelRetze van der Honing diende tijdens de Statenvergadering op 18 februari 2015 – voor de derde keer in twee jaar – een motie in om met woningcorporaties in overleg te gaan om op 50.000 huurhuizen zonnepanelen op het dak te leggen. In februari 2013 en oktober 2013 werden de twee vorige moties ingediend.

“Dat er maar niks gebeurt, daar ben ik chagrijnig over”, zei Retze.Verder lezen