Jan Atze Nicolai geinstalleerd als Statenlid


Op 26 september 2018 werd in dezelfde vergadering afscheid genomen van Retze van der Honing en werd Jan Atze Nicolai als nieuw GrienLinks Statenlid geïnstalleerd. Jan Atze was voorheen wethouder en raadslid voor GroenLinks in Leeuwarden.

Hij werd van harte gefeliciteerd en moest vervolgens gelijk zwaar aan de bak met een belangrijk onderwerp: de omgevingsvisie. In deze visie staat wat we willen met Friesland richting 2050. Het gaat dan om natuur, water, landbouw, verkeer en vervoer, cultuur, wonen en bedrijvigheid bij elkaar.

Afscheid Retze van der Honing na tien jaar Staten

Op 26 september 2018 nam Retze van der Honing afscheid van de Provinciale Staten. Hij heeft tien jaar in de Staten voor GrienLinks gezeten. Zowel in 2011 als in 2015 (na elke periode van vier jaar) door zijn collega’s verkozen tot beste debater. Een oude rot in het vak met een groot hart. En met een niet aflatende inzet voor een groene en linkse samenleving. Hij gaat verder als raadslid in Heerenveen voor GroenLinks.

Als afscheidscadeau bood zijn fractie hem namens zijn collega-Statenleden een eenmalige uitgave van het blad ‘Retze’ aan. Retze is liefhebber van glossy’s :-).

Afscheidsspeech lezen? Verder lezen

Nieuwsbrief GrienLinks Statenfractie Fryslân juli 2018

Beste nieuwsbrieflezer,

Op 18 juli 2018 werd Jan Atze Nicolai vlak voor de Statenvergadering geinstalleerd als commissielid. Hij gaat Retze van der Honing op 26 september opvolgen als Statenlid.

Retze van der Honing deed op 18 juli zodoende zijn laatste Statenvergadering. Met taaie en lastige onderwerpen op de agenda. Een groene meerderheid in de Staten is meer dan ooit nodig. Nu is de tijd, want de discussie over natuur, landbouw, klimaat en biodiversiteit wordt volop gevoerd in de samenleving. In maart 2019 zijn de Statenverkiezingen.

Wil je bijdragen aan deze omslag? Dat kan op heel veel manieren: je aanmelden als Statenlid, secretaris of gewoon lid worden van het provinciale bestuur, helpen bij het schrijven van het verkiezingsprogramma, hele leuke campagnedingen bedenken.. #tijdvoorverandering

Doe mee! Bel of mail ons gerust. Lokaal, provinciaal, landelijk, alles kan.

Jan Atze Nicolai geïnstalleerd als commissielid voor GrienLinks

Vlak voor de Statenvergadering op 18 juli 2018 werd Jan Atze Nicolai geïnstalleerd als commissielid voor GrienLinks in de Staten. Hij werd beëdigd door de Commissaris van de Koning Arno Brok en van harte welkom geheten. Op 26 september 2018, volgt Jan Atze Nicolai Retze van der Honing op als Statenlid. Retze neemt na bijna 10 jaar afscheid als Statenlid.

Nicolai is oud-wethouder voor PALGroenLinks in Leeuwarden en heeft daarvoor jarenlang in de raadsfractie gezeten. Hij heeft 28 jaar in de zorg gewerkt, van stagiair tot leidinggevende. Zodoende neemt hij veel politieke en maatschappelijke ervaring mee naar de Staten. Hij stond op plaats 5 op de kieslijst van GrienLinks. Wij wensen hem veel plezier en succes!

Windmolens samen met mienskip

werkbezoek
“Natuurlijk kan het wel anders. De energietransitie, inclusief windmolens, moet hand in hand gaan met maatschappelijk draagvlak”, aldus fractievoorzitter Retze van der Honing. Net als drie weken geleden stond het omstreden windmolenpark van Nij Hiddum Houw op de agenda tijdens de Provinciale Statenvergadering van 18 juli 2018. Van der Honing diende tijdens zijn laatste debatdag in de Staten opnieuw een alternatief plan in dat kon zorgen voor meer draagvlak in Nij Hiddum Houw: een amendement om de tiphoogte te verlagen naar maximaal 149 meter, zodat de topverlichting eraf kan. Samen met een motie om dorpsmolens toe te staan en een motie voor windmolens in kansrijke gebieden, mét participatie en goede regelingen voor omwonenden.Verder lezen

Energietransitie moet hand in hand gaan met maatschappelijk draagvlak

Te Gast in Leeuwarder Courant op 17 juli 2018 van Retze van der Honing: “Het gaat niet goed met onze aarde. Een uitgelekt VN rapport meldde onlangs dat “als er geen snelle en verstrekkende maatregelen” worden genomen, de aarde meer dan 1,5 graden opwarmt tot 2040. Dat lijkt misschien best prettig, een iets warmer klimaat, maar de gevolgen zijn desastreus. We zullen dan ook met elkaar de omslag moeten maken naar het opwekken en gebruiken van schone energie. Verder lezen