
Retze van der Honing over de machtsverschuivingen in het openbaar bestuur
Verder lezen

Retze van der Honing over de machtsverschuivingen in het openbaar bestuur
Verder lezen
Retze van der Honing stelde REC mondelinge vragen – 22 juni 2016tijdens de Statenvergadering aan gedeputeerde Schrier of hij voortaan niet meer wilde meeschrijven aan brieven aan hemzelf. Schrier had meegeschreven aan een brief van de afvalverbrander (de REC in Harlingen) aan zichzelf over verbeteringen aan de afvalverbrander. Naar de opvatting van GrienLinks is het ontoelaatbaar dat een gedeputeerde die belast is met het onafhankelijk toezicht op en het handhaven van een milieuvergunning aan een onder zijn toezicht staand bedrijf meeschrijft aan een brief aan hemzelf. Dit leidt tot rolverwarring en een onduidelijke verantwoordelijkheidsverdeling. Schrier vond dat hij correct heeft gehandeld en zegde alleen toe ’te proberen wat meer afstand te houden’. Hij benadrukte dat hij aan deze overleggroep bleef deelnemen. “Onbegrijpelijk”, zegt Retze van der Honing. “De handhavingsfunctie van de provincie wordt door de heer Schrier volgens ons niet begrepen”.
De drie noordelijke Statenfracties van GroenLinks (Groningen, Drenthe, Friesland) roepen hun Colleges op gezamenlijk in verzet te komen tegen de beslissing van minister Kamp om proefboringen voor gas toe te staan boven Schiermonnikoog. De minister kon die beslissing nog op de valreep nemen want hij heeft de invoering van de mijnbouwwet, die hem dat onmogelijk zal maken, vertraagd. Retze van der Honing (fractievoorzitter GrienLinks Fryslan) , Hendri Meendering (Statenlid GroenLinks Groningen) en Hans Kuipers (fractievoorzitter GroenLinks Drenthe) vinden het besluit om deze gasboringen toe te staan onacceptabel.
Teken hier de petitie tegen de proefboringen boven Schiermonnikoog
“Gaswinning moet sowieso afgelopen zijn, zeker als het gaat om zo’n mooi, ongerept natuurgebied als Schiermonnikoog, gelegen in Natura 2000 gebied Waddenzee. Het wordt tijd de fixatie op aardgas los te laten en ons volledig te richten op duurzame energie”, aldus Retze van der Honing
De Statenvergadering van 25 mei 2016 stond bol van de financiële stukken. Best leuk, want er werd pittig gediscussieerd over (bijvoorbeeld) hoe je als politiek de controle houdt over de overheidsmiljoenen.
Daarnaast schreven we ook een stuk over thorium (een soort kernenergie) in de krant en waarom dat geen goed idee is. En we gaan actievoeren tegen de gaswinning in Fryslân op 28 mei in Oppenhuizen. Komt u ook?
Wie met ons mee wil denken over politieke zaken, is van harte welkom (ook eenmalig aanschuiven op een onderwerp waar u veel van weet is mogelijk). Bel of mail ons gerust!
OPROEP voor ACTIE tegen GASWINNING in Fryslân zaterdag 28 mei 2016
11.00 – 13.00 uur MFC It Harspit, Oppenhuizen
LAAT FRYSLAN NIET ZAKKEN!
Op zaterdag 28 mei wordt in Oppenhuizen van 11.00 uur tot ongeveer 13.00 uur een manifestatie georganiseerd tegen de gaswinning in Fryslân onder het motto “Laat Fryslân niet zakken.” Bewoners van Top en Twel, verschillende politieke partijen (o.a. GL, SP, PvdA, FNP) en maatschappelijke organisaties werken hieraan mee. Voor GroenLinks zal oud-Statenlid Irona Groeneveld spreken (omdat Retze van der Honing verhinderd is). Ook de GroenLinksfractie van SWF zal vertegenwoordigd zijn. GroenLinks-raadslid (SWF) Angeline Kerver nam het initiatief voor een raadsbrede motie in de raad van SWF tegen de gaswinning.
Mensen die net als eerder genoemde partijen bezorgd zijn over de gaswinning kunnen zich zaterdagmorgen bij de manifestatie aansluiten. Om 11:00 uur wordt verzameld bij het dorpshuis MFC It Harspit, P. Walmastrjitte 8A 8625 HE Oppenhuizen. Bij het dorpshuis zijn verschillende kraampjes van belangengroepen die zich zorgen maken over de gaswinning in Fryslân. Daarna gaat het in optocht onder begeleiding van spandoeken en muziek naar de gaswinlocatie, waar symbolisch een groot rood kruis zal worden geplaatst.
Zie ook de facebookpagina: www.facebook.com/laatfrieslandnietzakken/
Tot zaterdag!
Vriendelijke groet,
Retze van der Honing (fractievoorzitter GrienLinks Statenfractie)
Angeline Kerver (raadslid SúdWest Fryslân)

LAAT FRYSLAN NIET ZAKKEN!
Op zaterdag 28 mei wordt in Oppenhuizen van 11.00 uur tot ongeveer 13.00 uur een manifestatie georganiseerd tegen de gaswinning in Fryslân onder het motto “Laat Fryslân niet zakken.” Bewoners van Top en Twel, verschillende politieke partijen (o.a. GL, SP, PvdA, FNP) en maatschappelijke organisaties werken hieraan mee. Voor GroenLinks zal oud-Statenlid Irona Groeneveld spreken (omdat Retze van der Honing verhinderd is). Ook de GroenLinksfractie van SWF zal vertegenwoordigd zijn. GroenLinks-raadslid (SWF) Angeline Kerver nam het initiatief voor een raadsbrede motie in de raad van SWF tegen de gaswinning.
Mensen die net als eerder genoemde partijen bezorgd zijn over de gaswinning kunnen zich zaterdagmorgen bij de manifestatie aansluiten. Om 11:00 uur wordt verzameld bij het dorpshuis MFC It Harspit, P. Walmastrjitte 8A 8625 HE Oppenhuizen. Bij het dorpshuis zijn verschillende kraampjes van belangengroepen die zich zorgen maken over de gaswinning in Fryslân. Daarna gaat het in optocht onder begeleiding van spandoeken en muziek naar de gaswinlocatie, waar symbolisch een groot rood kruis zal worden geplaatst.
Zie ook de facebookpagina van de actie: “Laat Fryslân niet zakken”