Met een ‘badkuip’ blijven de voeten niet altijd droog


Onderstaand een artikel uit het Friesch Dagblad van 18 oktober 2010.
Daarin zegt professor Hans Mol van de Fryske Akademy dat ivm de veiligheid van de dijken, het peil in Fryslân omhoog moet. Dat is opvallend. Hoger waterpeil dient zo niet alleen natuurwaarden, zorgt ervoor dat paalrot minder wordt, maar dient ook veiligheid van dijken. Alle reden om daar eens goed naar te kijken.
LEEUWARDEN-Gedegen onderzoek naar de opbouw en constructie van de middeleeuwse zeedijken in Fryslân zou wel eens een verrassend licht kunnen werpen op de verhoging van de dijken van vandaag. De oude dijken die nog overal in het landschap van Fryslân en Groningen liggen, zijn nog nooit onderzocht. Onlangs werd bij Folsgare nog een oude Middelzeedijk zomaar opgeruimd door Rijkswaterstaat, waardoor kostbaar materiaal verloren is gegaan. Verder lezen

Duo Irona & Sanne


Foto: Friesch Dagblad
Lees ook bijgaand artikel uit het Friesch Dagblad

Volgers van Irona op Twitter worden hierbij door haar uitgenodigd met haar te gaan praamvaren in de nacht van de Nacht.
Haast u slechts 5 plaatsen beschikbaar. Opgeven bij Irona.
Gesprekken zullen gaan over hoe de mens omgaat met de omgeving.

Enkel spoort niet

GroenLinks en FNV in actie voor spoorverdubbeling Almere – Amsterdam

Onder het motto ‘Enkel spoort niet’ starten GroenLinks en FNV-Bondgenoten Spoor vandaag een actie voor verdubbeling van de Flevolijn bij Almere. Het kabinet wil hier voorlopig vanaf zien. GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent vindt dit onbegrijpelijk: “Nu al zitten veel treinen overvol. En loopt het vast op het tracé. Dat wordt nog erger als de Hanzelijn eind 2012 wordt opgeleverd. Laat staan als Almere verder groeit.”

Met dubbel spoor bij Almere krik je de capaciteit flink op. Dat is echt nodig volgens GroenLinks, want nu wordt het spoor tussen Almere, Amsterdam en Schiphol zo volgepropt dat de boel bij het minste of geringste probleem al vastloopt. Met alle vertragingen van dien. Dubbel spoor zou te duur zijn. Maar het kabinet trok wel ruim vier miljard euro uit om de snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere te verbreden, op sommige plekken zelfs 14 banen breed. Van GroenLinks mag dat wel een onsje minder zodat er ook geld voor het spoor overblijft. “Automobilisten mogen met 130 kilometer over superbrede snelwegen gaan scheuren, terwijl treinreizigers opgepropt in een vertraagde trein moeten staan. Dat kan echt niet, de balans moet hersteld”, zegt Van Gent.

Een goede bereikbaarheid van de Randstad met het openbaar vervoer staat op het spel. Ook mensen uit Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel zijn gebaat bij dubbel spoor. Anders staan ze straks met de mooie nieuwe Hanzelijn vanaf Zwolle in de treinenfile voor Almere.
Via de website van GroenLinks en FNV-Bondgenoten Spoor (http://www.fnvspoor.nl) kunnen reizigers vanaf vandaag hun steun geven aan de actie. Later dit najaar zal ook actie gevoerd worden op stations langs het traject.

Draagvlak bij herindeling is een punt voor GrienLinks

Op 22 september stond ook de notitie “regierol van de provincie inzake versterking lokaal bestuur” op de agenda. De provincie wil nu meer de regie nemen en met gemeenten daarover gesprekken voeren. Dit vindt GrienLinks een goed idee. Zie ook ons artikel over ‘Grenzenloos herindelen’ . Irona Groeneveld benadrukte nog een keer dat ook samenwerking van gemeenten kan leiden tot meer bestuurskracht van die gemeenten. Daar zijn inmiddels alle partijen van overtuigd, zelfs het CDA: “Herindeling is geen middel, maar een doel.” Maar als hoofdpunt bracht Irona de kwestie rond het draagvlak voor herindeling in. “Het toetsen van draagvlak moet beter onderbouwd worden. De voors en tegens moeten in gelijke mate aanwezig zijn in de informatie én de burgers moeten een volwaardige mogelijkheid hebben gekregen om hun zegje te doen over de herindeling.” Hiervoor diende Irona Groeneveld een motie in, die al snel de ‘draagvlakmotie’ werd genoemd. De motie werd niet aangenomen, deels ook omdat de gedeputeerde hem als ‘overbodig’ bestempelde.

Versterking economische structuur: hoe doe je dat?

Ooit was het de bedoeling dat er een spoor aangelegd zou worden van de Randstad naar het Noorden, weet u nog? Ja, inderdaad, de Zuiderzeelijn, de zweeftrein. Die ging niet door. Wat na een sterke lobby van het Noorden wél doorging, was dat een deel van het geld van de Zuiderzeelijn beschikbaar kwam voor versterking van de economische structuur: de Regionale Economische Projecten (de REP). Provinciale Staten discussiëren al een tijdje waar dat geld in geïnvesteerd moet worden en onder welke voorwaarden. Vast staat wel, dat het geld onder andere zal worden gestoken in infrastructuur, maar ook in versterking van veelbelovende economische activiteiten, zoals de kenniseconomie op gebieden van water en schone(re) energie .

Woensdag 22 september 2010 was het weer raak in de Friese Staten. GrienLinks-statenlid Retze van der Honing ergerde zich aan de gang van zaken. “De foarige kear dat we dit besprutsen, leine der allinne projekten foar en wiene der gjin kritearia. No giet it oer kritearia, mar is der alhiel gjin dúdlikens oer hokker projekten it giet. Want elkenien kin projekten yntsjinje!” Verder lezen

Heerenveen, stad van sport: Thialf

Tijdens de Statenvergadering op 22 september 2010 bleek dat alle partijen het belangrijk vinden dat de Thialf ijsbaan in Heerenveen behouden blijft voor de top- én de brede (vrijetijds)sport. Maar, om Thialf geschikt te laten blijven voor deze beide soorten van sport is geld nodig. Veel geld. De keuze lijkt te gaan tussen een nieuw stadion aan het ‘Noordplot’ in Heerenveen of een renovatie van Thialf op de huidige plek. De gemeente Heerenveen heeft de provincie om geld gevraagd. De provincie heeft, na een motie van Retze van der Honing van GrienLinks, een startnotitie geschreven over de rol van de provincie in dit project en de criteria waaronder geld zou kunnen worden gestoken door de provincie aan dit project. Retze van der Honing diende een motie in waarin de Staten uitspreken dat het niet wenselijk is dat de provincie meewerkt aan het deelnemen van de gemeente Heerenveen in een private en commerciële onderneming. Verder lezen