Geen kernafval in Fryslân

kernafval
Formeel gaan de Friese Staten er niet over: het wel of niet toestaan van opslag van kernafval in zoutkoels in Fryslân. Dat is een rijksaangelegenheid, als gevolg van de Mijnwet. Toch spraken de Staten zich op 13 december 2006 unaniem uit tegen die opslag, door het provinciale Streekplan ‘Om de kwaliteit fan de romte’ aan te nemen. Daarin staat, op pagina 174: “De bodem is naar onze mening niet bestemd voor het opslaan van afvalstoffen of componenten van afvalstoffen, die niet rechtstreeks ter plaatse uit de bodem afkomstig zijn én die schadelijk voor het bodemsysteem of het bodemgebruik kunnen zijn. Wij zullen daarom niet meewerken aan activiteiten die gericht zijn op het opslaan van dergelijke afvalstoffen in de ondergrond. Specifiek daaronder is begrepen de opslag van radioactief en chemisch afval in de ondergrond van Fryslân – bijvoorbeeld in zoutkoepels – met de kans op calamiteiten en de onbeheersbaarheid van ondergrondse opslag.”
Dit leidde weliswaar tot een uitbrander van de rijksoverheid, maar daar bleef het toen bij. Tot de zomer van 2014. Toen kwam via de stichting LAKA naar buiten, dat de regering opnieuw onderzoek laat doen naar de mogelijkheden van opslag van radioactief afval in zoutkoepels in Noord-Nederland.Verder lezen

GrienLinks wil openbaarheid gegevens en continumeting dioxines REC

omrin.jpg
In april van dit jaar vroegen we als GrienLinks fractie al om de openbaarheid van de ruwe meetgegevens van de REC en de verbrandingstemperatuur. Gedeputeerde Staten zeggen dat niet te mogen omdat ze dat juridisch niet kunnen verplichten aan Omrin. Gedeputeerde Staten mogen die gegevens alleen maar komen bekijken als ze hun controlerende taak uitvoeren en ze mogen ze niet zelf openbaar maken (het zogenaamde ‘evenredigheids’ beginsel). Omrin zegt die gegevens niet openbaar te willen maken omdat de cijfers op meerdere manieren te interpreteren zijn. En juist daarom willen wij graag de boel na kunnen (laten) rekenen. In het vragenuurtje van de Provinciale Staten op 24 september 2014 stelden verschillende fracties ook vragen over de verbrandingstemperatuur. Verder lezen

Ganzen verdelen coalitie

ganzen
Op het moment dat de Friese statenfracties van PvdA en CDA het niet met elkaar eens worden, wordt het spannend in Provinciale Staten van Fryslân. Dan is van tevoren niet meteen te zeggen welk standpunt eventueel een meerderheid haalt. Dan kan een tweemansfractie als die van GrienLinks mede de doorslag geven. Dat was woensdag 24 september zo bij de kwestie van de ‘guozzenoanpak’, het provinciale ganzenbeleid.
GrienLinks-statenlid Joop van der Heide neigde vóór de statenvergadering naar een standpunt dat verder ging in de richting van bescherming van de trekganzen in de winter: ‘vier maanden winterrust voor de ganzen, de komende winter meteen ingaand.’ (Winterrust betekent: de ganzen niet verjagen of bejagen). Het collegevoorstel ging uit van eerst twee winters twee maanden winterrust en daarna vier maanden. Maar toen bleek dat zonder steun van GrienLinks en andere kleine fracties misschien geen enkel voorstel het zou halen, besloot Van der Heide met het collegevoorstel in te stemmen.Verder lezen

100% duurzaam actie

Op zaterdagmiddag 20 september precies om 12.00 uur werd aan de Harlinger wethouder Harry Boon (CDA) voor het Harlinger Stadhuis een petitie met meer dan 1,5 miljoen handtekeningen aangeboden voor de Aktie 100% duurzaam. De organisatie van deze actie was in handen van Avaaz.org de actievoerende beweging die de stem van gewone mensen laat doorklinken in wereldwijde besluitvorming. Tekst in een flyer: ‘Bent u ontevreden of kritisch over zoutwinning onder het Wad, de bodemdaling, de verzilting, de afvalverbrander, de gaswinning, vervuiling van bodem, lucht en water en hoe de gemeente, provincie, de regering, Europa en de VN omgaat met klimaat verandering, kom dan in actie!’. Onder de groep actievoerders was ook GrienLinks Statenlid Joop van der Heide, GroenLinks raadslid Wim Kroon, Henk Prins en andere klimaatmedestanders. Omrop Fryslan filmde en ondervroeg een van de leidende actievoerders en Harry Boon. De groepsfoto (komt nog) op het bordes van het Harlinger Stadhuis is van Ubbo Postuma

De Waddenvereniging is een actie begonnen tegen de zoutwinning: www.foutzout.nl

Dag van de Democratie 13 september 2014

DSC_0017

Op de Dag van de Democratie stonden op veel plekken de deuren open. Van gemeentehuizen, partijlokalen en ook van het provinciehuis in Leeuwarden. Er werd een debat gehouden tussen Johannes Kramer (Gedeputeerde), Retze van der Honing (Statenlid GrienLinks) en Tjerk Voigt (Statenlid PvdA).

Ook waren partijen vertegenwoordigd op een markt. Een mooie aanloop naar de campagne voor de verkiezingen voor de Provinciale Staten in maart 2015!

Verder lezen

Politiek neemt onverantwoorde risico’s met winnen zout onder Wad

wadden Staatssecretaris Sharon Dijksma heeft dinsdag 2 september 2014 de Natuurbeschermingswetvergunning uiteindelijk verleend aan Frisia Zout BV om zout te winnen onder het Wad. kamerbrief-over-natuurbeschermingswetvergunning-voor-zoutwinning-onder-de-waddenzee (1)
Natuurorganisaties hebben vorig jaar bezwaar aangetekend en in de Tweede Kamer is een motie aangenomen van de PvdA-leden Vos/Jacobi dat er bij de geringste twijfel geen vergunning verleend zou moeten worden.

Retze van der Honing, fractievoorzitter GrienLinks:”Het is opmerkelijk dat uitgerekend een staatssecretaris van dezelfde partij de vergunning verleent. Wij nemen het de staatssecretaris erg kwalijk. Ook de Statenfracties in Fryslan (allemaal voor het winnen van zout onder het Wad, behalve GrienLinks en de SP) en Gedeputeerde Staten nemen onverantwoorde risico’s met het belangrijkste natuurgebied van Nederland voor het economische belang van de zoutfabriek. Er is genoeg twijfel om wél de vergunning te weigeren Verder lezen