Zes Statenpartijen (GL, SP, PvdD, PvdA, D66, FNP) zijn erg boos over het verstrekken van de vergunning voor het winnen van gas onder de Waddenzee bij Ternaard door de minister. Ze stellen vragen aan het Friese college.
Ook voeren ze actie op zaterdag 11 september tegen de gaswinning in de Waddenzee.
TEKEN OOK DE PETITIE VAN DE WADDENVERENIGING Verder lezen
GrienLinks en PvdA: ‘Trek het besluit voor nieuwe gaswinning bij Ternaard onder de Waddenzee weer in’
De Friese Statenfracties van GrienLinks en PvdA willen dat demissionair minister Blok van Economische Zaken en Klimaat het ontwerp-instemmingsbesluit voor nieuwe gaswinning bij Ternaard onder de Waddenzee weer intrekt. Het voorlopige besluit is door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat op vrijdag 27 augustus gepubliceerd en geeft toestemming voor nieuwe gaswinning bij Ternaard vanaf 2023. De regering negeert hiermee de uitdrukkelijke wens van de drie noordelijke provincies en veel Waddengemeenten om geen gaswinningen in de Waddenzee toe te staan. Deze actie gaat ook in tegen de recente rechterlijke uitspraken die de regering en Shell dwingen om de CO2-uitstoot fors te verlagen.Verder lezen
De wereld verandert, maar het gaat niet vanzelf – Algemene Beschouwingen GrienLinks
Charda Kuipers begon haar Algemene Beschouwingen op 30 juni 2021 bij de Kadernota_2022 met deze woorden: “Voorzitter, Eigenlijk zijn we wel positief over de toekomst. Omdat het tij aan het keren is. Omdat we om ons heen zien dat klimaatverandering serieus genomen wordt. En de bereidheid hier wat aan te doen toeneemt. We merken dat de Europese afspraken over waterkwaliteit, natuurontwikkeling en stikstofbelasting steeds minder gezien worden als hinderlijk bemoeizuchtige ‘moetjes’: maar juist als belangrijke stappen om onze omgeving leefbaar te houden. Alleen, met dit besef zijn we er nog niet. Met de bereidheid om een energietransitie in te stappen, met de wens voor een circulaire economie zijn we er nog niet. Het gaat immers niet vanzélf.”Verder lezen
Moties aangenomen oproep aan Rijk: geen verdere aantasting van de natuur in de Waddenzee
“Helaas moeten we steeds de Tweede Kamer en de minister erop wijzen dat dit meest ongerepte natuurgebied van Nederland, met internationale allure, door verschillende door hen vergunde economische activiteiten enorm wordt bedreigd.” Jochem Knol diende daarom op 23 juni 2021 een motie in om het Rijk te vragen te stoppen met het verstrekken van vergunningen voor dit soort activiteiten. Ook in Groningen en Noord-Holland werd deze motie ingediend én aangenomen! Verder lezen
Slakken
Column door Jochem Knol
Wolven, reeën damherten, (verwilderde) katten en weidevogels: we maken ons er binnen de Provinciale Staten heel erg druk om. Als echte groene partij komen we op voor alles wat groeit en bloeit. Bij de behandeling van het faunabeleid en de bescherming van de weidevogels vroegen we ons af hoever je mag of moet gaan met het beschermen van soorten. Mag je het ene dier doden om een ander dier te redden? In de Staten voeren we best felle discussies over het predatorenbeleid, mogen we om de weidevogels te redden steenmarters, bunzingen, roofvogels en zelfs katten afschieten? Verder lezen
Schoorvoetend voor een kleine stap in het veenweidedossier
“De opgave voor de mensen die in het veenweidegebied wonen en werken én voor de natuur is groot. Als we niets doen verdwijnt het veen en blijft uiteindelijk een nauwelijks te beheren vlakte over. Pompen tot we er bij neervallen, natuurgebieden die verdrogen en huizen en wegen waarvan de funderingen wegzakken. Mijn generatie heeft van de schat die het veen herbergt geprofiteerd, maar het was indrukwekkend hoe bij de hoorzittingen jongeren van de klimaatcoalitie op ons een beroep deden om nu echte keuzes te maken. Verder lezen