GrienLinks deelt zorgen over FUMO

fumo De Statenfractie van GrienLinks is bezorgd over de financiële toekomst van de FUMO: de ‘Fryske Utfieringsorganisaasje Miljeu en Omjouwing’. Die bezorgdheid leeft bij meer fracties, bleek woensdag 25 juni 2014. Een aanvullend bedrag van ruim een half miljoen euro provinciaal geld voor 2014 lijkt nog te weinig om de FUMO-begroting van 2014 rond te krijgen.

Vooropgesteld: de FUMO heeft weliswaar een Friese naam, is gevestigd in het hart van Fryslân (Grou) en wordt ‘bemensd’ door Friezen, maar het is een ‘Haagse’ uitvinding. Naar aanleiding van enkele grote ‘milieurampen’ (de vuurwerkramp in Enschedé in 2003, de grote oud- en nieuwbrand in Volendam in café De Hemel op 1 januari 2001) bedacht ‘Den Haag’ dat er een tijdelijke commissie moest komen om te adviseren over het beter voorkómen van grote milieurampen enerzijds en het bestrijden ervan anderzijds.
Verder lezen

Superfluch ynternet’ komt stadich op gong

glasvezel GrienLinks stipet de provinsjale finânsiering fan ‘superfluch ynternet’ yn it bûtengebiet, ek al hat de tarieding fan de subsydzje- en lieningsregeling op ‘e nij fertraging oprûn. “It is in nij fakgebiet foar de provinsje, wy moatte hjir noch yn thús reitsje”, sa ferklearre deputearre Sietske Poepjes (CDA) dizze fertraging.

It giet om mar leafst sechtich miljoen euro. It jild wurdt op twa ferskillende wizen ynsetten: foar in part as subsydzje en foar in part as in liening mei in tolve jier rinnende rinte fan twa persint. De grutte netwurkbedriuwen geane út fan in kostenpost fan gemiddeld 3200 euro foar oanslutingen yn it meast ‘ûnrindabele’ bûtengebiet. Dy bedriuwen wolle sels net mear as tûzen euro de oansluting ynvestearje. It ‘gat’ fan 2200 euro wurdt troch de provinsjale regeling ferlytse: der is skielk subsydzje mooglik fan 500 euro de oanslu-ting, plus de al neamde liening.
Verder lezen

Nieuw weidevogelbeleid: voordeel van de twijfel

skries Onder het motto ‘het is beter dan het oude beleid’’ heeft GrienLinks op 25 juni 2014 de Weidevogelnota 2014-2020 van gedeputeerde Johannes Kramer (FNP) gesteund. Dit ondanks dat twee moties en een amendement van GrienLinks en SP ‘sneuvelden’ bij de stemming aan het eind van de dag.

Want qua aanpak lijkt de nieuwe nota een verbetering ten opzichte van het oude beleid. Boeren kunnen tot nu toe subsidie krijgen voor ‘legselbeheer’: het aantal nesten van weidevogels is bepalend voor de subsidie die ze ontvangen. In de nieuwe aanpak gaat het er om, dat boeren en weidevogelbeschermers in ‘collectieven’ samenwerken om grotere, aaneengesloten gebieden tot stand te brengen, waar sprake is van rust en ruimte.

Een belangrijk struikelblok bij het slagen hiervan is echter de financiering. Het ‘Olterterp-oerlis’, waarin diverse organisaties op het gebied van (onder andere) weidevogelbescher-ming samenwerken, heeft berekend dat voor 40.000 hectare ‘weidevogelkerngebieden’ zeker 16,2 miljoen euro nodig is, voor de periode tot 2020. De provincie Fryslân heeft echter hooguit 13,2 miljoen euro beschikbaar, als er ook voldoende Europese gelden kunnen worden aangeboord. Een motie om het bedrag tot die 16.2 miljoen euro te verhogen, werd afgestemd door de meerderheid.Verder lezen

Motie OV-chiptaxi aangenomen

SONY DSC Bij het agendapunt ‘Openbaar vervoer in het landelijk gebied’van de PS op 18 juni 2014 werd de motie voor onderzoek naar het invoeren van een OV-chiptaxi unaniem aangenomen. De motie was een initiatief van Johanna Welfing, het commissielid van GrienLinks. Joop van der Heide verdedigde hem als Statenlid. Een OV-chiptaxi is bedoeld als aanvulling op het openbaar vervoer. Het idee is dat mensen, die te ver van een bushalte afwonen, een beroep kunnen doen op de OV-chiptaxi. Gedeputeerde Johannes Kramer sprak van een “sympatike moasje, yn de positive sin”. Verder lezen

GrienLinks komt met een alternatief voorstel voor sociaal beleid

fractie-sociaal-beleid De GrienLinksfractie diende woensdag 18 juni 2014, in de Provinciale Staten een alternatief voorstel in voor het sociale beleid. ‘Lokaal, tenzij’ wordt daarbij leidraad omdat de provincie een eigen, aanvullende, overkoepelende rol heeft op het beleid van de gemeenten. GrienLinks heeft er steeds voor gepleit, maatschappelijke organisaties die op provinciaal niveau actief zijn, ook door de provincie te subsidiëren. “Sociaal en eenvoudig”, noemde Retze van der Honing dit namens GrienLinks. Maar dat is niet geland bij de coalitiepartijen PvdA, CDA en FNP. Zij vinden dat de taken van het COC, FSU, Tumba, Zorgbelang etc. bij de gemeenten horen. Een amendement daarover van de PvdA, CDA, FNP, D66 en fractie Buisman werd aangenomen. Het voorstel in dat amendement is om voor nog twee jaar subsidie van de provincie te zorgen en in die tijd de taken bij de gemeenten onder te brengen.

jvdhRetzevdH-PS-18-6-'14
Luister hier naar de reactie van Retze van der Honing op Omrop Fryslân radio.
Verder lezen

Windmolens in de Staten op 18 juni 2014

In de Statenvergadering op 18 juni 2014 werd gediscussieerd over windmolens. molens windparken Het ging formeel om twee vragen: willen Provinciale Staten meewerken aan planologische inpassing van een windmolen-‘park’ in het IJsselmeer, én: willen de Staten instemmen met het planologisch mogelijk maken van windturbines in Fryslân, met in totaal een vermogen van 530,5 MW.

GrienLinks is vóór het plaatsen van windturbines, zowel in het IJsselmeer als op de vaste wal, maar alleen onder een aantal voorwaarden. Omdat aan sommige van die voorwaarden (nog) niet kon worden voldaan, heeft GrienLinks tegen zowel het planologisch inpassen van het wind-turbinepark in het IJsselmeer gestemd, als tegen het totale vermogen van 530,5 MW aan windenergie in Fryslân.

Retze van der Honing:”Wat niet wil zeggen dat we tegen die 530,5 MW zijn, maar we willen eerst het overzicht hebben over alle plannen en de voorwaarden duidelijk hebben waaronder de windmolens geplaatst worden. Als we er in september weer over praten, willen wij zeker dat er gewerkt wordt aan die 530,5 MW halen. Want wat ondersneeuwt in dit debat, wat uit het zicht verdwijnt, is, dat we duurzame energie hardstikke nodig hebben om te kunnen stoppen met het gebruiken van fossiele brandstoffen. En daar hoort windenergie gewoon bij. De discussie over duurzame energie dreigt nu te versmallen tot of je voor of tegen windmolens bent. Zo komen we er echt niet! ” Verder lezen