GrienLinks-statenlid Retze van der Honing stelde in Provinciale Staten van 22 september 2010 het met een zeker genoegen vast: het amendement van de collegepartijen CDA, PvdA en ChristenUnie van 12 december 2007 is van tafel. In dit amendement werd aangedrongen op een onderzoek naar een fusie (of vergaande samenwerking) van zeven maatschappelijke organisaties in Fryslân. Gevolg van de fusie zou zijn, aldus het amendement in 2007, dat er 40 % gekort zou kunnen worden op de budgetten voor de organisaties. Het onderzoek heeft inmiddels plaats gevonden. De conclusie: fusie van de organisaties is ongewenst (de organisaties verschillen teveel) en 40% korting op de budgetten is absoluut niet haalbaar. Wel is meer samenwerking tot stand gekomen tussen de organisaties. Omdat de indieners van dit amendement zich op 22 september stil hielden, concludeerde Van der Honing: “It amendemint is útfierd. It ûndersyk hat der west. It ferfolch heart thús yn de takendiskusje.” Verder lezen
Kolleezje DS: mear as 22 miljoen besunigje
De provinsje Fryslân besuniget yn in pear jier mear as 22 miljoen euro it jier, as it kolleezje fan Deputearre Steaten syn sin kriget. Dizze besuniging is neffens it kolleezje nedich fanwege de ryksbesunigingen. De grutste klap falt by it ‘lanlik gebiet’. Dêr wurdt sân miljoen euro besunige troch gjin lân mear oan te keapjen foar nije natoer. Dêrnêst besparret de provinsje seis miljoen euro op de eigen organisaasje, bygelyks mei in (tydlike) fakatuerestop en troch minder eksterne adviseurs oan te lûken. Ek wurdt gjin ynflaasjeferheging tapast.
Boppedat hâldt de provinsje op mei it ekstra jild dat de jeugdsoarch no noch krijt boppe-op it jild dat it ryk jout. In soad tydlike subsydzjes wurde stopset en yn 2012 moatte njoggentich organisaasjes it mei tsien prosint minder jild dwaan. Neffens Deputearre Steaten is dat nedich om foar te kommen dat de provinsje aanst te min jild hat. Boppedat moat in nij kolleezje de hannen frij hawwe om sels nij belied te meitsjen. Verder lezen
Evaluaasje fan it PVVP: ûnôfhinklik?
It meast resinte Provinsjaal Ferkears- en Ferfierplan, yn de Fryske provinsjale polityk neffens de Hollânsktalige titel meastal ôfkoarten as PVVP, datearret fan 2006. Sa’n plan rint meastal in jier as tsien. Dat is frij lang, dêrom is mei Provinsjale Steaten ôfpraat, dat it rûchwei op healwei hifke (evaluearre) wurde soe. Hoe’t dy hifking krekt barre moast en troch wa, dat hawwe PS fierhinne oan it kolleezje fan Deputearre Steaten oerlitten.
It evaluaasjerapport leit der no. It docht bliken dat it skreaun is troch de amtlike tsjinst fan de provinsje sels. Dus de amtners hawwe harren eigen wurk hifke. “Unôfhinklik”, neamt deputearre Piet Adema (CU, ferkear en ferfier) soks lykwols. “Dit raast oan de protters”, wie de earste reaksje fan GrienLinks-steatelid Irona Groeneveld. Verder lezen
Fryslân en Qbuzz jagen passagiers de bus uit
GRIENLINKS – persbericht
Leeuwarden, 17 september 2010
GrienLinks vraagt uw ervaringen op: www.beter-ov-friesland.nl
Omrop Fryslan: Filmpje hierover
LEEUWARDEN, 17 SEPTEMER – Steeds meer mensen in Fryslân komen tot de ontdekking dat ze met een OV-chipkaart (nog) niet kunnen reizen in de streekbus (Qbuzz vooral) in zuidoost Fryslân. Maar ook steeds meer mensen worden letterlijk aan de kant gezet: die hebben geen of te weinig geld bij zich voor een buskaartje en kunnen bij Qbuzz nog geen OV-chipkaart gebruiken: ga maar lopen, liften, fietsen, maar vooral níet met de (Q-)buzz! De buschauffeurs hebben blijkbaar de opdracht gekregen, zulke passagiers te laten staan!
Huis aan huis krant College GS gaat niet door
Het College van Gedeputeerde Staten kondigde op 30 augustus jl. aan een huis-aan-huis-krant uit te willen geven in verband met de verkiezingen. Uit de mail van het college aan de fractievoorzitters:
“waarin de inwoners van Fryslân kunnen lezen welke resultaten er in de afgelopen drie jaar door dit college van GS geboekt zijn. Daarnaast willen we u graag de ruimte bieden om kort te vertellen wat u(w partij) van deze collegeperiode tot nu toe vindt, aan de hand van de volgende twee vragen: 1) wat vindt u het beste resultaat van dit college? en 2) wat had volgens u beter gekund?”
Deze mail schoot de oppositiepartijen in het verkeerde keelgat. “wij mogen vertellen over de successen van dit college? Ik vind dat er ook een heleboel dingen niet goed zijn gegaan” reageerde Irona Groeneveld. “het is prima dat de provincie zichzelf als bestuurslaag zichtbaar maakt, wanneer dat op een neutrale manier gebeurt. Dit wordt propaganda van de regerende partijen.”
De oppositiepartijen (GL/VVD/FNP/SP) hebben dan ook kritische vragen gesteld. Het College geeft in zijn antwoord van 16 september aan, dat het een goed bedoeld initiatief was. De krant zal door de ontstane ophef nu niet uitgebracht worden.



